Cases - marts 19, 2019

Gardiner til Bedrag: Så vigtig en rolle spiller de i serien

Måske du ikke tænker over hvilke gardiner, der hænger i banken, eller hvordan gardinerne på politistationen er sminket til at se slidte ud, men faktisk ligger der store tanker bag netop gardinerne. Ikke nok med at de skal give det rigtige baggrundslys til optagelserne, skal de samtidig indgå i scenens design. Netop derfor gik valget på skræddersyede gardiner fra Stila.

Vi blev inviteret bagom kulisserne til filmoptagelserne af den seneste sæson af DR-dramaserien Bedrag. Her møder vi scenografen Mathias Hassing, som har lavet seriens rekvisitter og dekorationer. Vi bliver ført rundt i de tomme, store, betonlokaler et hemmeligt sted i København’s Nordvest-kvarter, alt imens Mathias fortæller om nogle af de overvejelser og udfordringer han er stødt på, da han skulle sætte den helt rigtige stemning i de forskellige scener.

Behind the scenes

At skabe autentiske scener og filme til serien tager tid. Mathias forklarer hvordan 8 timers arbejde kan resultere i blot 6-7 minutters færdig film

Lys er en vigtig faktor fordi vi somme tider bliver udfordret af solen eller lamperne i scenen.”

Mathias forklarer, hvordan nogle lamper er transparente og står tæt ved vinduerne i scenen, så hvis der filmes mens det er mørkt udenfor, kan de resultere i, at der kommer skær fra lampen i vinduet, der forstyrrer billedet.

Derfor bruger Mathias aktivt gardiner til, at kontrollere genskindet fra vinduerne.

“Vi bruger flere lag gardiner til at skærme for solden, så vi ikke behøver at være afhængige af solens stråler.”

Samme problematik gør sig gældende, når der optages aftenscene omkring middagstid, hvor gardinerne naturligvis bruges til, at simulere nat.

Bedrag med gardiner

Mathias påpeger hvordan de ændrer ved rekvisitterne i scenerne for at gøre dem mere virkelighedstro. Han mener at gardinerne er et ret vigtigt element i scenens set-up. Han har nemlig været med til at gøre dem beskidte.

Der er lavet et beskidt, autentisk udseende af nogle af de rekvisitter vi har brugt til de forskellige scener. Herunder jeres gardiner, som er blevet sminket med make-up.

Mathias fortæller hvordan de med make-up simulerede mange års slid på gardinerne, for at give indtrykket af en budgetpresset politistation på Nørrebro, hvor betjentene arbejder i døgndrift på at nedkæmpe Københavns undergrund, fremfor at pleje omgivelserne.

Mathias fører an, ind til Bedrag’s velkendte Nørrebro-politistation hvor gardinerne ganske vidst har fået en generøs omgang sminke.

Her beretter han ligeledes om hvordan, gardinerne og indretningen i hvert rum har skulle se mere eller mindre ens ud, således at seeren ikke kan danne sig et mental kort over politistationens udformning. Et trick der er med til at indhylde politistationen i en form for mystik.

Mathias Hassing

Mathias Hassing er scenograf hos Matprops og har gennem sin karriere stået for at skabe levende scener på nogle af de største film og tv-serier i Danmark.

Udvalgt filmografi:

  • Brien (2015-2018)
  • Alle for tre (2017)
  • Iqbal & superchippen (2016)
  • Den anden verden (2016)
  • Nordskov (2015)
  • Fasandræberne (2014)
  • Dicte (2013)
  • Forbrydelsen (2012)
  • Lærkevej (2011)

Få tilsendt et gratis magasin med masser af inspiration

Har du lyst til at læse mere om de forskellige typer gardiner og samtidig få masser af inspiration til din bolig? Få tilsendt vores helt nye inspirationsmagasin.

Skrevet af Stila Danmark